یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
نظرات: ۰
۰
-
مرگ تدریجی یک شغل؛ ۳ کشور سرکوبگر خبرنگاران را بشناسید!

در سال ۲۰۲۲ یونسکو هشدار داد مدل تجاری رسانه‌های خبری شکست خورده و درآمد حیاتی رسانه از تبلیغات به دست غول‌های اینترنتی گوگل و فیس بوک افتاده است.

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، امروز روز جهانی خبر با حمایت هزاران خبرگزاری و رسانه سنتی و آنلاین گرامی داشته شد.

اما این روزها صنعت خبر به دلایلی مانند کمپین‌های اطلاعات جعلی و نادرست، شک گرایی فزاینده مخاطبان و کاربران آنلاین، کاهش اعتماد و رکود اقتصادی ناشی از کاهش درآمد تبلیغاتی، باعث شده تا چشم انداز رسانه‌های جهان تیره و تار شود.

طبق مطالعه انجام شده توسط مرکز تحقیقات تبلیغات جهانی، غول‌هایی مانند متا {مالک فیس بوک}، آمازون و آلفابت{ مادر گوگل} ۴۴ درصد از تبلیغات رسانه‌ها را بلعیده و تنها ۲۵ درصد به رسانه‌های سنتی سرازیر می‌شود.

در گزارش خبری دیجیتال ۲۰۲۴ موسسه رویترز اشاره شده است که پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک "اکنون به صراحت اخبار و محتوای سیاسی را از اولویت خارج می‌کنند."

در نتیجه، ترافیک خبری از سمت شبکه‌های اجتماعی به سایت‌های خبری به شدت کاهش یافته و باعث کاهش درآمد سایت‌های خبری شده است.

از سوی دیگر تعداد کمی مشتاق به پرداخت اخبار هستند. تنها ۱۷ درصد از افرادی که در ۲۰ کشور ثروتمند در نظرسنجی شرکت کردند گفتند که در سال ۲۰۲۳ اشتراک اخبار آنلاین داشتند.

مطالعه رویترز نشان داد که چنین روندهایی که منجر به افزایش هزینه‌ها شده، منجر به "اخراج، تعطیلی و سایر کاهش‌ها" در سازمان‌های رسانه‌ای در سراسر جهان شده است.

کاهش اعتماد عمومی به رسانه‌ها

همچنین اعتماد عمومی به رسانه‌ها در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای از بین رفته است.

به گزارش موسسه رویترز، تنها چهار نفر از هر ۱۰ پاسخ دهنده گفتند که بیشتر اوقات به اخبار اعتماد دارند.

در همین حال، جوانان برای اطلاع‌رسانی بیشتر به تأثیرگذاران و تولیدکنندگان محتوا {بلاگرها، اینفلوئنسرها} متکی هستند تا روزنامه‌ها.

برای آنها، ویدیو پادشاه است.

در این مطالعه به تأثیر ستارگان تیک تاک و یوتیوب مانند Vitus Spehar آمریکایی و Hugo Travers فرانسوی، معروف به کانال HugoDecrypte اشاره شده است.

افزایش اطلاعات نادرست و اخبار جعلی

ظهور هوش مصنوعی (AI) نگرانی‌ها را در مورد اطلاعات نادرست - که در پلتفرم‌های اجتماعی گسترده است - تجدید کرده است، زیرا این ابزار می‌تواند متن و تصاویر قانع‌کننده ایجاد کند.

گروه تحقیقاتی NewsGuard که اطلاعات نادرست را دنبال می‌کند، در ماه ژوئن گفت که در ایالات متحده، تعداد وب‌سایت‌های حزبی که خود را به عنوان رسانه رسمی مطرح می‌کنند، از سایت‌های روزنامه‌های آمریکایی بیشتر است.

رسانه‌های «پینک اسلایم» - وب‌سایت‌هایی با انگیزه سیاسی که خود را به عنوان رسانه‌های خبری محلی مستقل معرفی می‌کنند - تا حد زیادی توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شوند. به نظر می‌رسد این تلاشی برای تغییر باورهای سیاسی پیش از انتخابات آمریکا باشد.

به عنوان بخشی از سرکوب ملی اطلاعات نادرست، دادگاه عالی برزیل دسترسی به شبکه ایکس را که قبلا توییتر نامیده می‌شد، به حالت تعلیق درآورد.

دادگاه، پلتفرم رسانه های اجتماعی را به امتناع از حذف حساب‌های متهم به انتشار اخبار جعلی و زیر پا گذاشتن دیگر احکام قضایی متهم کرد.

آن بوکاند، مدیر تحریریه گزارشگران بدون مرز (RSF) به خبرگزاری فرانسه گفت: ریشه کن کردن اطلاعات نادرست غیرممکن به نظر می‌رسد، اما همه چیز را می‌توان اجرا کرد.

به هر حال، هوش مصنوعی رسانه های خبری را به قلمروی نامشخص سوق داده است.

پلتفرم پخش آمریکایی Peacock که گزارش‌های بازی‌های سفارشی تولید شده توسط هوش مصنوعی را در جریان بازی‌های المپیک پاریس امسال معرفی کرد که با صدای مفسر ورزشی آل مایکلز خوانده می‌شد - این نگرانی را تقویت کرد که هوش مصنوعی جایگزین خبرنگاران شود.

علی‌رغم این نگرانی‌ها، غول رسانه‌ای آلمانی Axel Springer تصمیم گرفته است ضمن تمرکز مجدد بر روی فعالیت‌های خبری اصلی خود، روی هوش مصنوعی شرط بندی کند و در فهرست خود که شامل پولیتیکو، روزنامه بیلد، بیزینس اینسایدر و روزانه دی ولت می‌شود، هوش مصنوعی بر کارهای کوچک تولید تمرکز خواهد کرد تا روزنامه نگاران بتوانند زمان خود را به گزارش و ایمن سازی اطلاعات اختصاص دهند.

در تلاش برای سود بردن از پیشرفت این فناوری، ناشر آلمانی و همچنین آسوشیتد پرس و فایننشال تایمز با استارت آپ OpenAI قرارداد شراکت محتوا امضا کردند.

اما شرکت تحت حمایت مایکروسافت نیز در یک دعوی بزرگ با نیویورک تایمز به دلیل نقض حق چاپ گرفتار شده است.

سرکوب آرام

اما از سوی دیگر، مشکل دیگری هم همچنان بیداد می‌کند و اینکه روزنامه نگاران در سراسر جهان، زندانی، کشته و یا مورد حمله قرار می‌گیرند.

در مجموع ۵۸۴ روزنامه‌نگار به دلیل کارشان در پشت میله‌های زندان به سر می‌برند - که چین، بلاروس و میانمار پرکارترین زندان‌بانان خبرنگاران در جهان هستند.

جنگ در غزه  آثار "وحشتناکی" بر آزادی مطبوعات گذاشته است و بیش از ۱۳۰ روزنامه‌نگار از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند که ۳۲ روزنامه‌نگار در حین انجام وظایف خود بودند.

به هر حال یک کمپین "سرکوب بی سر و صدا" در کشورهای سراسر جهان، از جمله در کشورهای مدعی دموکراسی در جریان است - در حالی که روزنامه نگاری تحقیقی به دلیل قوانین جدید در مورد امنیت ملی با مشکل مواجه شده است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب