یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
نظرات: ۰ |
۰
وضعیت معاملات بازار ارز چگونه است؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دلار آزاد فعالیت خود در روزهای ابتدایی مرداد ماه را در کانال‌های 57 و 58 هزار تومانی آغاز کرد. اما به مرور با افزایش سطح ریسک‌های سیاسی این ارز روند افزایشی جدیدی را آغاز کرد و در گرمای مردادماه معاملات بازار دلار نیز داغ شد.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: به‌طور کلی 2 مساله مناقشات نظامی منطقه‌ای و مسائل مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را می‌توان از جمله مهم‌ترین ریسک‌های سیاسی بازار تهران برشمرد.

با ترور اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی حماس در تهران گمانه‌ها نسبت به شروع درگیری مستقیم میان ایران و رژیم صهیونیستی افزایش یافت. اما با گذشت زمان و جدی‌تر شدن مذاکرات آتش‌بس میان طرفین درگیر در نوار غزه به نظر می‌رسد این سیگنال منفی از بازار ارز فاصله گرفته است.

 از سوی دیگر سخنان جدید دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز توسط فعالان بازار ارز تهران مثبت تلقی شده است. احتمال روی‌کار آمدن این شخص در دولت جدید آمریکا احتمال افزایش سطح تحریم‌های اقتصادی را افزایش می‌داد. ترامپ در سخنان جدید خود نسبت به بهبود روابط با ایران در دوره ریاست‌جمهوری خود اظهار امیدواری کرده است. 
به عقیده برخی فعالان کف بازار این سخنان روی انتظارات تورمی جامعه تاثیر گذاشته و از سطح تقاضای بازار کاسته است. در نتیجه موارد ذکر شده قیمت دلار در بازار روز گذشته حمایت 59 هزار تومانی را از دست داد و در نیمه نخست کانال پایین‌تر به فروش رسید. البته دیگر ارزهای شاخص بازار تهران در افت قیمت روز گذشته چندان همراه نشدند. برخی از فعالان ارزی معتقدند که بانک مرکزی هم‌راستا با شروع روند کاهشی جدید اقدام به تقویت بازار دلار و درهم کرده و افت نرخ شدیدتر 2 ارز مذکور نیز به همین دلیل است.

افت 750 تومانی دلار در یک روز
دیروز شنبه 27 مرداد ماه روند نرخ ارز در معاملات غیررسمی کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات نقدی بازار نیمه تعطیل روز پنج‌شنبه به رقم 59 هزار و 100 تومان رسیده بود و بازار پشت‌خطی روز جمعه شاهد حضور قیمت این ارز در سطوح قیمتی انتهای کانال 58 هزار تومانی بود. با آغاز به کار رسمی معامله‌گران در صبح روز شنبه افت نرخ شاخص بازار ارز شدیدتر شد. نرخ دلار ابتدا در نیمه دوم کانال 58 و پس از آن در واپسین معاملات نقدی تا رقم 58 هزار و 350 تومان کاهش یافت. فعالان بازار فردایی در عصر شنبه دلار را حوالی ارقام 58 هزار و 150 تا 58 هزار و 250 تومان ارائه کردند.

روز گذشته یورو و پوند افت نرخ سبک‌تری را تجربه کردند. اسکناس اروپایی با 300 تومان کاهش در رقم 64 هزار و 500 تومان معامله شد. پوند نیز با 100 تومان افت قیمت به رقم 75 هزار و 700 تومان رسید. از دیگر نکات مهم بازار ارز در روز گذشته می‌توان به کاهش شکاف بازارهای ارزی کشور نیز اشاره کرد. با عقبگرد دلار آزاد به کانال 58 هزار تومانی و حضور نرخ اسکناس دلار رسمی در کانال 49 هزار تومانی، شکاف میان این 2 نرخ از 20 درصد کمتر شد و حوالی رقم 18.9 درصد به ثبت رسید.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب