یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
نظرات: ۰ |
۰
با میوه‌ها و خوراکی‌های ضد سکته آشنا شوید!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آترواسکلروز یک وضعیت بالقوه کشنده است که زمانی ایجاد می شود که رسوبات چربی در امتداد دیواره سرخرگ ها جمع می‌شوند و در نتیجه این کانال‌های حیاتی ضخیم یا سخت می‌شوند.

به گزارش اطلاعات آنلاین، شریان‌ها نقش مهمی در رساندن اکسیژن و مواد مغذی به هر اندام، بافت و سلول بدن ما دارند، بنابراین ضروری است که آنها انعطاف پذیر و عاری از تجمع پلاک باشند. عدم حفظ جریان خون طبیعی و سالم می‌تواند منجر به بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته شود.

ورزش منظم یکی از راه‌هایی است که این رگ‌ها را در وضعیت بالایی نگه می‌دارد، اما آیا می‌دانستید غذاهای خاصی وجود دارند که می‌توانند به نازک شدن رگ‌ها و کاهش خطر باریک شدن و محدود شدن جریان خون کمک کنند؟

این غذاها و خوراکی‌ها به شرح زیر است:

ماهی‌های چرب یا روغنی، از جمله سالمون، آنچوی، ساردین و شاه ماهی، سرشار از مواد مغذی ضروری هستند و منبع قوی چربی‌های امگا ۳ هستند. این چربی‌های قدرتمند و ضد التهابی ممکن است به کاهش خطر التهاب عروقی و تصلب شرایین، ضخیم شدن یا سخت شدن شریان‌ها کمک کنند.

توت‌ها، از جمله توت فرنگی و زغال اخته و بلوبری، میوه‌هایی هستند که با فواید سلامتی چشمگیر همراه هستند. توت‌ها سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند و برای سلامت عروق معجزه می‌کنند.

خانواده مرکبات تند پر از خوبی است. آنها دارای ترکیبات پلی فنلی به نام فلاونوئیدها هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند. مرکبات کم قند مانند گریپ فروت باید انتخاب شوند.

لیمو با آب: فلاونوئیدهای مرکبات می‌توانند التهاب را کاهش دهند و از اکسید شدن کلسترول LDL توسط رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری کنند.

کسانی که به طور منظم از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، از فواید شگفت انگیز روغن زیتون برای سلامتی آگاه خواهند شد.  آووکادو حاوی مقداری چربی اشباع شده است. اما فواید سلامتی این میوه خوشمزه بسیار بیشتر از جنبه های منفی آن است، به ویژه به این دلیل که مملو از اسیدهای چرب غیراشباع تک غیراشباع تثبیت کننده قند خون و بهینه سازی کلسترول است.

گوجه‌فرنگی و فرآورده‌های گوجه‌فرنگی از دیرباز به حفظ سلامت مردم کمک کرده‌اند. آنها منبع قابل توجهی از رنگدانه کاروتنوئیدی لیکوپن هستند که با افزایش سطح کلسترول HDL و کاهش التهاب مرتبط است - دو مزیت بزرگ در مبارزه با پیشرفت تصلب شرایین.

خانواده حبوبات شامل لوبیا، نخود، عدس، سویا و نخود است. آنها سرشار از فیبر هستند و به دلیل فواید سلامت قلب و عروق به خوبی شناخته شده‌اند.

سبزیجات آلیوم: به پیاز، سیر، تره فرنگی، پیازچه و پیازچه می‌گویند. این سبزیجات ترد و تند همگی سرشار از ترکیبات ارگانوسولفورهستند که دانشمندان معتقدند ممکن است به جلوگیری از التهاب رگ‌های خونی، جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها در خون و افزایش دسترسی به اکسید نیتریک - که همگی دشمن آترواسکلروز هستند - کمک کند.

مانند خانواده آلیوم، سبزیجات چلیپایی – آنهایی که شامل کلم بروکلی، کلم و گل کلم می‌شوند –حاوی ترکیبات ارگانوسولفور هستند. اسفناج منبع عالی از نیترات‌های رژیمی است که از رگ های خونی و شریان های انعطاف پذیر و با جریان آزاد پشتیبانی می‌کند.

گنجاندن آجیل در رژیم غذایی مدت‌هاست که با بهبود سلامت قلب مرتبط بوده است. آجیل و دانه ها منابع عالی پروتئین، فیبر، چربی های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. اما آیا می‌دانستید که گردو حاوی بالاترین سطح امگا 3 گیاهی و مفید برای قلب است؟

ادویه‌ها علاوه بر رنگ آمیزی و طعم دادن به دنیای آشپزی ما، منابع عالی از ترکیبات مفیدی هستند که می‌توانند برای قلب و عروق مفید باشند. اعتقاد بر این است که ادویه‌هایی مانند دارچین، زنجبیل و زردچوبه که دارای خواص ضد التهابی هستند، به از بین بردن رادیکال‌های آزاد، بهبود سطح چربی خون و کاهش تجمع پلاکت‌ها در خون کمک می‌کنند.

چای سبز از برگ های گیاه کاملیا سینسیس تهیه می‌شود که خواص آن شامل ترکیبات پلی فنلی به نام کاتچین است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است و می‌تواند به بدن کمک کند تا از شر مولکول‌های چسبنده سلول‌های عروقی، که عامل بزرگی در ایجاد انسداد شریان‌ها است، خلاص شود.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب