شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
نظرات: ۰ |
۰
مدیرعامل نوبیتکس به نگرانی ها پاسخ داد +عکس
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در پاسخ به نگرانی‌های اخیر کاربران نوبیتکس، مدیرعامل این شرکت اطمینان داده که مسئولیت امنیت و حفظ دارایی کاربران برعهده‌ی نوبیتکس است.

زومیت نوشت: اخیراً گمانه‌زنی‌هایی درباره لو رفتن آدرس‌های پلتفرم نوبیتکس و ردفلگ شدن آن مطرح شده بود و کاربران در فضای مجازی به این موضوع پرداخته بودند. پس از این که نوبیتکس به پلتفرم تحلیل داده بلاکچینی آرخام اضافه شد موضوع ردفلگ شدن یا لو رفتن آدرس‌هایش به‌ویژه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) مطرح شد و حالا مدیرعامل نوبیتکس به مطالب منتشرشده درباره این مسئله واکنش نشان داده است.

امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس، در واکنش به این موضوع در قالب یک رشته توییت توضیحاتی را ارائه کرد. راد توضیح داده است که راهکارهایی مثل توزیع دارایی، تعدد هات‌ولت‌ها و تغییر دوره‌ای آدرس‌ها در شفافیت ماهوی شبکه‌های بلاک‌چین تغییری ایجاد نمی‌کند. او در حساب کاربری خود نوشته است:

پیرو برخی مطالب منتشرشده در توییتر، لازم دیدم مواردی را در راستای شفافیت و با هدف تأمین آرامش خاطر کاربران نوبیتکس و فعالان اکوسیستم مرور کنم: شبکه‌های بلاک‌چین (به‌غیر از شبکه‌های پرایوت) ماهیتی شفاف دارند و تراکنش‌هایشان قابل رصد و شناسایی است. راهکارهایی مانند توزیع دارایی، تعدد هات‌ولت‌ها و تغییر دوره‌ای آدرس‌ها تغییری در این شفافیت ماهوی ایجاد نمی‌کند. آدرس‌های پلتفرم‌هایی مانند بایننس، اوکی ایکس و غیره نیز مثل نوبیتکس در سرویس‌های آنالیز بلاک‌چین موجود است.

- امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس

او توضیح داده است که این شفاف‌بودن نشانه‌ی ضعف یا عدم رعایت استانداردها توسط یک پلتفرم - و رعایت آن توسط پلتفرم‌هایی که تاکنون شناسایی نشده‌اند - نیست و همچنین اضافه کرده است: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این سرویس‌های آنالیز، برای شناسایی آدرس‌ پلتفرم‌های ایرانی هزینه می‌کنند.»

مدیرعامل نوبیتکس در ادامه این رشته توییت نیز به دو جنبه شناسایی آدرس‌های کاربران ایرانی اشاره کرده و در خصوص جنبه اول آن نوشته است:

وقتی یک کاربر ایرانی (از طریق هر یک از پلتفرم‌های داخلی) بخواهد دارایی خود را به یک پلتفرم خارجی که ذیل قوانین تحریمی فعالیت می‌کند انتقال دهد (حتی با استفاده از آدرس‌های واسط)، با ریسک بلوکه‌ شدن دارایی خود مواجه است. ما در نوبیتکس همیشه به کاربران خود در مورد ریسک‌های تبادل با پلتفرم‌های خارجی اطلاع‌رسانی می‌کنیم اما بنا به ذات خود به‌عنوان یک پلتفرم مبادله رمز ارز، هرگز مانع برداشت‌های کاربرانمان به آدرس‌های مورد نظرشان نمی‌شویم. زیرا تا زمانی که دارایی کاربران‌ نزد ما در نوبیتکس است، مسئولیت تأمین و تضمین امنیت آن بر عهده ما است اما این مسئولیت (حفظ پرایوسی) بعد از انتقال دارایی به پلتفرم‌های خارجی، عمدتاً بر عهده‌ی خود کاربر است و این موضوع مختص نوبیتکس نیست.
- امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس

طبق اظهار راد، هیچ پلتفرمی در دنیا نمی‌تواند به عموم کاربران خود سرویس پرایوسی ارائه دهد و رفتارهایی مانند استفاده چندباره از آدرس‌های واسط، انتقال یک‌جا از یک آدرس به آدرس دیگر و انتقال مبالغ بالا توسط یک کاربر، امتیاز پرایوسی انتقال را به‌شدت کاهش می‌دهد.

مدیرعامل نوبیتکس به نگرانی ها پاسخ داد +عکس

او در ادامه و در توضیح جنبه دوم نیز اعلام کرده است که «بعضی از استیبل کوین‌ها (مثل تتر) روی بعضی از شبکه‌ها قابلیت فریز شدن دارند. فریز شدن وقتی رخ می‌دهد که به یک نهاد ناظر اثبات شود انتقال یک دارایی، با اهداف مجرمانه مثل پولشویی، تأمین مالی تروریسم و کلاهبرداری انجام شده است. صرف زندگی در یک کشور تحت تحریم، به لحاظ حقوقی اجازه تصرف اموال اشخاص را به هیچ فرد یا نهاد بین‌المللی نمی‌دهد. به‌علاوه، ما در نوبیتکس با کمک مشاوران بین‌المللی همواره چنین ریسک‌های را رصد و تا جای ممکن سعی می‌کنیم مدیریت کنیم.»

او همچنین توضیح داده است که سرویس‌های آنالیز بلاک‌چین به گونه‌ای است که هرگز جریان‌های مالی پلتفرم نوبیتکس ذیل هیچ‌کدام از موارد پولشویی و تأمین مالی تروریسم نبوده چراکه «همواره برای حفظ ارزش‌هایمان و با صرف هزینه‌های قابل توجه، انتقالاتی با ماهیت مجرمانه را مسدود و از گسترده شدن آن جلوگیری کرده‌ایم.»

مدیرعامل نوبیتکس در ادامه این رشته‌توییت نیز توضیح داده است که هدف این پلتفرم - و دیگر پلتفرم‌های بزرگ رمزارز ایرانی - ارائه خدمات امن سرمایه‌گذاری با امکانات گسترده است تا ایرانی‌ها را از قبول ریسک‌های مبادله با پلتفرم‌های خارجی بی‌نیاز کنند، «برخلاف بازیگران گمنام خارجی که هدفی جز سوءاستفاده از کاربران ایرانی ندارند.»

او در پایان نیز اضافه کرده است که اگر ریسکی در این زمینه وجود داشته باشد، متوجه تمام پلتفرم‌های ایرانی می‌شود و مدیریت و مقابله با آن نیازمند هم‌فکری و هم‌دلی تمام بازیگران این صنعت است. راد این رشته‌توییت را با یک پرسش به پایان رسانده است: «در انتها از دوستان دغدغه‌مند می‌پرسم: چه گروه یا افرادی در داخل کشور با پخش اخبار تاریخ‌گذشته، بدون سند و استدلال، از موج هراس از پلتفرم‌های ایرانی سود می‌برند؟»

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب