یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
نظرات: ۱
۰
-
روزی که اشغال ۸۰ساله انگلیس بر جزایر سه‌گانه ایرانی رسما پایان یافت

پس از قریب به ۸۰ سال که انگلیس مانع از اعمال حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه ایرانی شده بود، در نهم آذرماه ۱۳۵۰ پایان این اشغالگری رسما اعلام شد.

به گزارش «اطلاعات آنلاین» اتحادیه اروپا به تازگی در خوش رقصی برای کشورهای عربی با انتشار بیانیه ای از ایران خواست تا به زعم خود به «اشغال» جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی پایان دهد.

این اتحادیه در بیانیه ای اعلام کرد: «ما از ایران می‌خواهیم به اشغال جزایر سه‌گانه امارات متحده عربی، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که نقض حاکمیت امارات متحده عربی و اصول منشور سازمان ملل متحد است پایان دهد.»

این ادعا در حالی مطرح شده است که پیش از این کشورهای عربی نیز مدعی شده بودند نه تنها نام خلیج فارس؛ خلیج عربی است؛ بلکه جزایر سه گانه هم متعلق به امارات است.

اما ایران در واکنش به این موضوع همچنان بر حق مسلم خود بر این جزایر سه گانه تاکید می کند.

مروری بر اسناد تاریخی نیز نشان می دهد که امیر عباس هویدا نخست وزیر وقت ایران در نهم آذرماه ۱۳۵۰ با حضور در مجلس، پایان هشتاد سال اشغالگری انگلیسی ها بر این جزایر را اعلام کرده بود.

متن کامل سخنان هویدا که در روزنامه اطلاعات آن زمان آمده چنین است: باکمال خوشوقتی خاطر نمایندگان محترم و هم میهنان عزیز را مستحضر میدارم که امروز صبح ساعت شش و پانزده دقیقه نیروهای مسلح شاهنشاهی ایران در جزایر تنب بزرگ و کوچک پیاده شدند و همچنین در نقاط مورد نظر جزیره ابوموسی استقرار یافتند و ساعت شش و پنجاه دقیقه پرچم ایران بر فراز کوه حلوا یعنی مرتفع ترین قله جزیره ابوموسی به اهتزاز درآمد .

بدین ترتیب پس از مدتی قریب ۸۰ سال که سیاست استعمار علیرغم حقوق مسلم تاریخی مانع از اعمال حاکمیت ایران بر این جزایر شده بود در نتیجه سیاست مدبرانه اعلی حضرت همایون شاهنشاه آریامهر و پس از مذاکرات طولانی و پیگیر با دولت انگلیس دوباره این جزایر تحت سلطه ایران قرار گرفت.

بعد از حل موضوع بحرین که در نتیجه سیاست صحیح و منطقی ایران حاصل شد با فیصله این مهم از جزایر از طریق مسالمت آمیز یک بار دیگر اصالت سیاست خارجی ایران به ثبت رسید و در عین حال با امحاء آخرین اثر استعمار از خلیج فارس راه برای همکاری نزدیک همه جانبه با برادران آنسوی خلیج فارس بازگشت و موجب نهایت خرسندی است که اکنون با رعایت حسن همجواری که از اصول مسلم سیاست مستقل ملی ایران است و عدم توسل بزور در حل این امر خود دلیل بارز آن است. ما خواهیم توانست با مردم تمام نواحی مجاور خلیج فارس با یگانگی و فارغ از هر نوع نگرانی خواه از جهت منافع ملی ایران و خواه از نظر امنیت منطقه و صلح بین المللی در حال و آینده همگامی و همکاری مثبت و سازنده ای داشته باشیم.

حاکمیت مسلم ایران

یک نکته ضروری که لازم است در این فرصت اعلام دارم این است که دولت شاهنشاهی ایران به هیچ وجه من الوجوه از حق سلطه و حاکمیت مسلم خود ، بر سراسر جزیره ابوموسی صرف نظر نکرده و نخواهد کرد و بنابراین حضور ماموران محلی در قسمتی از جزیره ابوموسی نباید به هیچ عنوان منافی یا متناقض با این سیاست اعلام شده تغییر و تلقی شود.

مطلب دیگر آنکه دولت شاهنشاهی ایران برای اثبات کمال حسن نیت خود در حل این مهم از طریق مسالمت آمیز قرارداد نفتی که قبلا بین شارجه و یک شرکت نفتی بسته شده بود در چهارچوب مقررات اخیر اویک تطبیق داد تا از لحاظ ایران بتواند مورد قبول باشد موافقت نمود اگر نفتی هم بدست آید درآمد آن برای پیشرفت برادران شارجه بالمناصفه تقسیم شود. و به علاوه  کمکهای مالی و فنی جهت پیشرفت برنامه های عمرانی و اجتماعی در شارجه تامین خواهد کرد. ضمنا یادآور می شود که در گذشته بارهای برنامه های اجتماعی در تعدادی از شیخ نشینها انجام شده بود، ولی در آینده از کمک به برادران آنسوی خلیج فارس که احتیاج به کمک داشته باشند دریغ نخواهیم ورزید با اطمینان به اینکه با از بین رفتن بقایای استعمار در خلیج فارس و تخلیه نیروهای بیگانه و استقلال امارات و مهمتر از همه بیداری اجتماعی برادران همکیش ما در آنسوی خلیج فارس تمام موجبات برای حفظ صلح و ثبات در این منطقه جهان و بنفع کلیه مردم ساحل نشین آن فراهم شده است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرسنجی

فیلم و سریال‌‌ها را از چه طریقی دنبال می‌کنید؟

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی