یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
نظرات: ۰
۰
-
این زن آسیایی برنده نوبل ادبیات شد +عکس

نوبل ادبیات ۲۰۲۴ به یک نویسنده زن کره‌ای رسید.

به گزارش اطلاعات آنلاین، «هان کانگ» نویسنده اهل کره جنوبی برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴ شد، جایزه‌ای که کمتر از یک ماه دیگر در استکهلم به وی اعطا می‌شود. او نخستین کره‌ای و نخستین زن آسیایی است که نوبل ادبیات می‌گیرد.

«آندرس اولسون»، رئیس کمیته آکادمی نوبل در بیانیه این آکادمی، سبک منحصر به فرد شاعرانه هان کانگ را ستود و بیان داستان‌گونه پیوندهای روح و جسم در آثار او را دلیل توجه آکادمی به آثار وی عنوان کرد.
خانم کانگ، ۵۳ سال پیش در یک خانواده ادبیاتی در شهر گوانگجو به دنیا آمد. پدر وی رمان نویس کره‌ای «هان سونگ وون» است. همچنین برادر بزرگتر او، «هان دونگ ریم» نیز رمان نویس و برادر خانواده کانگ کاریکاتوریست است.

نوبل ادبیات به یک یک زن آسیایی رسید +عکس

خانواده کانگ وقتی او ۹ سال داشت به سئول مهاجرت کرد و پدرش در همان سال شغل معلمی را برای نوشتن حرفه‌ای رها کرد. هان کانگ از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ به تدریس نویسندگی خلاق در موسسه هنر سئول مشغول بود. وی با رمان «گیاهخوار» به شهرت بین المللی رسید، رمانی که در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه بین‌المللی بوکر شد. گیاهخوار شرایط سخت قهرمانی را توصیف می کند که به یک باره تصمیم گرفت از خوردن گوشت امتناع کند. کانگ در این رمان به مواجهه انسان امروز با قواعد سنتی و آسیب‌هایی که از جانب این قوانین نانوشته وارد می‌شود پرداخته است.

از دیگر آثار معروف او می‌توان به «اعمال انسانی»، «کتاب سفید»، «درس‌های یونانی»، «ما جدا نمی‌شویم» و «غروب را در کشو گذاشتم» اشاره کرد.

آناکارین پالم نویسنده و منتقد سوئدی نیز در مورد آثار کانگ گفت: «می‌توانم بگویم کارهای هانک بسیار پیچیده و غنی است و ژانرهای متنوعی را در برمی‌گیرد. نثر تغزلی او لطیف و در عین حال بیرحمانه است که گاهی به سوررئالیسم نزدیک می‌شود. همچنین تداوم مفاهیم در کارهایش قابل ستایش است که در عین تنوع سبک، با شیوه و زبانی جدید بیان می‌شود.

یواخیم اشنرف، ناشر فرانسوی آثار هان کانگ در مورد ویژگی آثار وی گفت: نقطه قوت آثار هان کانگ در این است که خرده احساسات کوچک فردی میان تاریخ به معنای عام یا تاریخ جهان و یا تاریخ کره در رفت و آمد هستند.  

او همچنین از ولع اروپایی‌ها برای آشنایی بیشتر با فرهنگ کره خبر داد و گفت: نوبل، نشانه این علاقه فزاینده غربی‌ها به فرهنگ کره است. وی ابراز امیدواری کرد آثار دیگر وی، از جمله رمان در دست نگارش کانگ را به سرعت در فرانسه زیر چاپ ببرد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرسنجی

فیلم و سریال‌‌ها را از چه طریقی دنبال می‌کنید؟

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی